Méthode de normand

 

 

Huityime léçoun

A - Pa les quemins

  Ecoutez...


  • Réné : Cha, ch'est un quemin.
  • Léa : Veire ! Ch'est le quémin de l'égllise.
  • Réné : Yoù qu'ol est, l'égllise ?
  • Léa : Ol est juquie sus la hâoteu.
  • Réné : Ch'est doun le quémin qui coundit à l'égllise ?
  • Léa : Veire ! Et il est reide bouon.
  • Réné : Sus la hâoteu, no-z-apercheit eun hammé.
  • Léa : Et no veit reide byin ma maisoun.
  • Réné : Ol est-i paé à dreite ?
  • Léa : Veire ! A gâoche, ch'est la syinne à Albert.
  • Réné : Albert est doun ten veisin !
  • Léa : Veis-tu l's ouésiâos ?
  • Réné : L's ouésiâos ? No veit eun ouésé.
  • Léa : Trache byin ! I sount dauns les braunques.
  • Réné : Ch'est paé c'mode à veî, i sount byin muchis.
  • Léa : T'y veis brin, men gâs ! Mei, j'en veis pusurs.



B - Av-ous byin coumprins ?

  Répétez les dialogues

  • 1 - Qui que ch'est que cha ?


  • Ch'est-i le quémin de l'égllise ?


  • Yoù qu'est l'égllise ?


  • L'égllise est-a sus la hâoteu ?


  • Le quémin coundit-i sus la hâoteu ?


  • Veis-tu le quémin de l'égllise ?



  Répétez les dialogues

  • 2 - Apercheis-tu le hammé ?


  • Yoù qu'est le hammé ?


  • No-z-apercheit-i eun hammé sus la hâoteu ?


  • Sus qui qu'est le hammé ?


  • No veit-i eune maisoun itou ?


  • Yoù que no veit la maisoun ?


  • La maisoun est-a sus la hâoteu ?


  • La maisoun est-a dauns le hammé ?


  • Ch'est-i la maisoun à Léa ?


  • Et la maisoun à Albert, Yoù qu'ol est ?


  • Est-a juquie sus la hâoteu ?


  • Est-a à dreite ou byin à gâoche ?


  • La syine à Léa, est-a à dreite ?


  • Albert est-i le veisin à Léa ?



  Répétez les dialogues

  • 3 - Léa veit-a l's ouésiâos ?


  • Réné veit-i eun ouésé ?


  • Dauns qui que sount l's ouésiâos ?


  • Sount-i byin muchis ?


  • Léa veit-a pusurs ouésiâos ?


  • L's ouésiâos sount-i dauns les braunques ?


  • Réné trache-t-i pusurs ouésiâos ?


  • S'n ouésé est-i dauns les braunques ?


  • L'ouésé est-i juqui sus la braunque ?


  • Sus qui qu'est juqui l'ouésé ?


Exercices :

1 - Coume qui que no demaunde ?

  • L'égllise est sus la hâoteu
  • La maisoun est dauns le hammé
  • La syine à Albert est sus la hâoteu
  • L'ouésé est juqui sus la braunque
  • L's ouésiâos sount dauns les âbres
  • La file à men veisin est muchie dauns sen baté

2 - Mettre au pluriel :

  • je happe eun peissoun dauns le russé
  • I guette eun capé et eun maunté
  • Yoù doun qu'est le baté à la file ?



C - Byin remerqui :


1. le pluriel en -iâos :


  • Un certain nombre de noms terminés en font leur pluriel en -iâos : eun capé, des capiâos, eun baté, des batiâos.


2. l'article défini "les" :


  • L'article défini les devient l's devant un mot commençant par une voyelle : les quenâles, l's éfaunts.


3. la proposition "pa" :


  • La proposition pa devant l'article défini simple : pa le gâs, pa la file, pa l'amin, pas les quemins.


4. les mots d'annyi :


  • la braunque = branche
  • l'égllise = église
  • le hammé = hameau
  • la hâoteu = hauteur
  • la maisoun = maison
  • l'ouésé = oiseau
  • l's ouésiâos = oiseaux
  • le quémin, eun quémin = chemin
  • bouon = bon
  • c'mode = facile
  • coundire = conduire
  • i coundit = il conduit
  • trachi = chercher
  • i trache = il cherche
  • à dreite = à droite
  • à gâoche = à gauche
  • brin = rien du tout
  • doun = donc
  • pusurs = plusieurs